Mindlab - gry szkoleniowe dla firm
Efekt: Zmiana Poznaj naszą nową grę szkoleniową
ikona menu strony z grami szkoleniowymi

Gra

Szkolenie

Licencja

Inspiracje

Kontakt

Jak skutecznie zarządzać zmianą w organizacji?

Justyna Borówka

Potrzebni ochotnicy na niebezpieczną wyprawę. Niskie wynagrodzenia, przejmujące zimno, ciągłe niebezpieczeństwo, tygodnie całkowitych ciemności. Szczęśliwy powrót – NIEPEWNY. Dla zwycięzców – HONOR i CHWAŁA.

Jak zareagowalibyście na takie ogłoszenie autorstwa Sir E. H. Shackletona, jako zachętę do wzięcia udziału w wyprawie transantarktycznej? A gdybyście nie mieli wyboru i ktoś inny, coś, okoliczności zdecydowałyby o Waszym udziale?

Trochę tak czujemy się stawiani przed nowym wyzwaniem, a takim wyzwaniem często jest zmiana, jakiej doświadczamy w życiu zawodowym lub prywatnym.

Zmiana jest każdym wydarzeniem naruszającym dotychczasowy sposób widzenia świata i realizowania zadań. Związana jest zawsze z zakłóceniem dotychczasowego stanu pozornej równowagi i wiąże się z niepewnością przyszłości. Stale zmieniające się środowisko zewnętrzne i wewnętrzne wymusza na organizacji stałe dostosowanie się do jego wymagań.
Jak bardzo pasuje to do aktualnej sytuacji wielu firm i menedżerów.

Praca z domu? Czemu nie? Będzie fajnie! Na początku dostrzegamy plusy: bliskość z rodziną, albo cisza i spokój pozwalające lepiej koncentrować się na pracy, niż w biurze. Wygoda, bo nie musimy fatygować się do siedziby firmy i bezpieczeństwo, bo nie narażamy się na niepotrzebne kontakty ze światem zewnętrznym. Ale z czasem pojawiają się trudności: dzieci wymagają dużo uwagi, a samotność zaczyna doskwierać. Za ciasno nam na naszych metrach, no i w dodatku niezbyt wygodne krzesło daje się we znaki.

 

Wszystkim nam zburzyło działanie

Jeszcze parę tygodni temu rozmawiając o tym, jak pięknie się różnimy w sposobie wykonywania swojej pracy, my z różnych pokoleń, wskazywaliśmy na wiele czynników. Wśród nich przebijały się najbardziej zauważalne upodobania. Młodzi z pokolenia X czy Y, skupiając się na jednym najważniejszym projekcie, wręcz odmawiali podejmowania się innych zadań. Dla młodszych Milenialsów była i jest ważna swoboda pracy, czyli to, by mogli decydować jak i kiedy wykonają swoje zadanie. Bo kreatywni i skuteczni są wtedy, gdy chcą, a nie muszą. Ile razy widzieliście kafejki pełne młodych z laptopami i słuchawkami w środku dnia roboczego? Lubią pracować w przyjaznym dla siebie środowisku, znaleźli swoje ulubione miejsca i sposoby. Teraz w obliczu zmiany, jaką stało się „unikanie biur”, mogłoby się wydawać, że są tacy, którym to pasuje, dla których taka zmiana to nie zmiana. Nie ma bardziej mylnego i niebezpiecznego założenia. Ta zmiana sposobu pracy wywołana sytuacją pandemii i nałożonymi ograniczeniami dotyka każdej grupy, pokolenia a wreszcie każdego z nas w indywidualny sposób. 

Łatwo zauważyć, że emocje pracowników różnią się nie tylko ze względu na ich temperamenty czy odporność psychiczną, ale zmieniają się również wraz z upływem czasu.

Wielu z nas przechodzi teraz tą emocjonalną ścieżkę. 

Lider świadomy tego, jak przebiega u jego ludzi reakcja na zmianę, zyskuje możliwość właściwej komunikacji z członkami swojego zespołu i zadbania o to, by każdy z osobna i wszyscy razem jako zespół mogli poradzić sobie z efektywnym przejście przez zmianę.

Wszyscy potrzebujemy wzajemnego wsparcia

Czas zmiany to czas, kiedy pracownicy bardzo potrzebują obecności szefa. 

Kilka cennych wskazówek, jak wspierać swoje zespoły i siebie nawzajem w dynamicznych czasach zmiany, dostajemy właśnie od Sir Ernesta Henrego Shackletona, który w latach 1914–1916 był pomysłodawcą i dowódcą ekstremalnej wyprawy transantarktycznej. Na bazie jego doświadczeń powstała strategia Leadership at the Edge zbudowana w oparciu o decyzje przywódcy. 

Wnioski z tej wyprawy adekwatne dla liderów w zmianie można ująć w kilku radach:

  • Nigdy nie trać perspektywy głównego celu, ale koncentruj energię na krótkoterminowych strategiach. 
  • Dawaj przykład innym, wykorzystując czytelne i zapadające w pamięć symbole i działania. 
  • Zaszczepiaj w zespole optymizm i poczucie pewności siebie, ale bądź realistą. 
  • Dbaj o siebie: utrzymuj swój organizm w sprawności i pozbądź się poczucia winy. 
  • Ciągle wzmacniaj ducha zespołu: „Jesteśmy jednością – razem żyjemy lub razem zginiemy”. 
  • Minimalizuj różnice statusowe i wymagaj wzajemnej uprzejmości i szacunku. 
  • Zarządzaj konfliktem – gaś ogień w zarzewiu, angażuj przeciwników i unikaj niepotrzebnych starć. 
  • Zawsze znajdź powód do świętowania i coś, z czego można się pośmiać. 
  • Bądź gotów podejmować Wielkie Ryzyko. 
  • Nigdy się nie poddawaj – zawsze jest jakieś inne wyjście.

Wszyscy działamy w zmiennym otoczeniu

Chcąc sprostać wyzwaniom w zakresie przywództwa firmy poszukują nowych rozwiązań w tym obszarze. Wśród kluczowych aspektów, które powinny zwracać szczególną uwagę menedżerów, Jan Lichtarski już dawno wskazywał dwa: orientację na człowieka oraz nastawienie na zmiany. Pierwsza z nich jest efektem nasilającego się humanizmu w podejściu do zarządzania przedsiębiorstwem, druga – nieodzownym warunkiem efektywnego funkcjonowania w środowisku VUCA: Volatility (zmienność, ulotność), Uncertainty (niepewność), Complexity (złożoność), Ambiguity (niejednoznaczność). Przyjrzyjmy się cechom takiego środowiska:

  • Volatility – Wyzwanie stanowią szybkie zmiany przebiegające w sposób chaotyczny, uniemożliwiający określenie jakichkolwiek trendów lub znalezienie wzorców postępowania.
  • Uncertainty – Wyzwanie wiąże się faktem, że na podstawie doświadczeń z przeszłości trudno jest wnioskować o przyszłości. Pojawiają się wciąż nowe wyjątki od reguł, a nawet wyjątki od wyjątków, a same reguły tracą swoją aktualność.
  • Complexity – Wyzwanie stanowią nakładające się na siebie różne obszary działalności oraz wpływ czynników zewnętrznych, co powoduje trudności w identyfikacji łańcucha przyczynowo-skutkowego podejmowanych działań i pojawiających się problemów.
  • Ambiguity – Wyzwanie stanowią niejasność sytuacji, szansa na błędne odczytanie sygnałów płynących z otoczenia, mnogość znaczeń oraz brak wcześniejszych doświadczeń w danym obszarze. Oznacza to działanie w terenie określanym jako „nieznane NIEZNANE” (unknown unknowns).

    Kolejny raz otoczenie pokazało, że choć człowiek stara się ubrać je w swoje schematy, ponazywać by oswoić, to zawsze może nas zaskoczyć i potrzebujemy na nowo szukać rozwiązań. W takich warunkach dobrym rozwiązaniem będzie oparcie działań menedżerskich na poniższych fundamentach:

Vision (Wizja)

• określ wizję firmy lub wizję przedsięwzięcia (stan docelowy), zamiast szczegółowych planów

Understanding (Zrozumienie)

• pozyskuj informację zwrotną z otoczenia – od pracowników, klientów czy dostawców

• bądź komunikatywny

• stwarzaj warunki do otwartej i szybkiej komunikacji na wszystkich szczeblach firmy

Clarity (Jasność)

• opracowuj jasny system zarządzania w firmie/dziale

• przekazuj pracownikom rzetelnie opisane zadania i procesy

• podejmuj decyzje ukierunkowane na realizację wizji

• rozwijaj pracowników, aby byli przygotowani na działania w złożonej sytuacji

Agility (Zwinność)

• umiejętnie rozpoznawaj sytuację za pomocą eksperymentów

• stawiaj tezę i sprawdzaj ją, zamiast prowadzić długie dyskusje

• testuj przyjęte rozwiązania i oceniaj ich efekt

Ważne jest, by w tej i innych zmianach, w takim czy innym podejściu radzić sobie wspólnie.

Wszyscy jesteśmy częścią takiego zespołu – szef też…

Warto zatem poszukać podpowiedzi w sprawdzonych wcześniej metodykach podejścia do zarządzania zmianą. 

Model J. Kotter’a zaprezentowany w książce „Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach” zdaje się wyjątkowo dobrze trafiać obecnie do naszej wyobraźni. Czy nasz świat, w którym przyzwyczailiśmy się funkcjonować, topnieje?  W tej chwili na pewno się przeobraża,  i będzie inny, gdy czas pandemii minie. I choć Kotter kładzie duży nacisk między innymi na konieczność wytworzenia poczucia potrzeby zmian i przekonania do niego jednostek w organizacji, co chwilowo wydaje się już bezcelowe, to model w swych ośmiu krokach nadal wydaje się nader adekwatny. W sytuacji koronawirusa większość z nas zostaje zmuszona do zmiany sposobu pracy, np. przeniesienia biura do domu, a jednak zadbanie o występujące po sobie 8 etapów może ułatwić przejście przez tę próbę. 

Przygotuj teren. 
– Wywołaj poczucie niezwłoczności działań. Jeśli wprowadzasz nowe sposoby, narzędzia komunikacji, stwarzaj stałe poczucie co do pilności ich wdrożenia i stosowania. Podkreślaj, że nie można czekać!
– Stwórz zespół kierujący. Upewnij się, że istnieje wystarczająco silna grupa, która może pokierować procesem wprowadzenia tej zmiany. Kogo potrzebujesz dla jej wprowadzenia?

Zdecyduj, co robić.
– Opracuj wizję i strategię zmian. Wyjaśnij otwarcie, na czym będzie polegała różnica pomiędzy nowym i starym oraz w jaki sposób można urzeczywistnić działanie po nowemu. 

 

Zapoczątkuj działania.
– Przekaż wizję i zdobądź poparcie. Upewnij się, że jak najwięcej osób rozumie oraz akceptuje Twoje podejście. Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj.
– Zmobilizuj wszystkich do działania. Usuń jak najwięcej barier, aby ci, którzy chcą pracować po nowemu, mogli to zrobić jak najszybciej i efektywnie. Słuchaj, czego potrzebują i reaguj.
– Osiągaj szybkie sukcesy. Dostrzegaj i nagłaśniaj każdą sytuację, działanie, efekt warte docenienia. Małe zwycięstwa i wzajemna ich celebracja pomogą dłużej utrzymać zaangażowanie
– Nie spoczywaj na laurach. Po pierwszych powodzeniach, oswojeniu się z sytuacją namawiaj do dalszych, jeszcze efektywniejszych działań. Nie ustawaj w inicjowaniu kolejnych wyzwań, zmiana trwa i jest dynamiczna.

Utrwal wyniki.
– Stwórz nową kulturę. Promuj nowe zachowania i upewnij się, że ludzie postępują w oczekiwany sposób, dopóki nowe metody postępowania nie osiągną oczekiwanej skuteczności.
Możemy powiedzieć, że zmiana to sprawdzian dla lidera. I pewnie najbardziej w oczach naszych ludzi chcielibyśmy zdać ten egzamin najlepiej jak się da. Nie znikajmy więc z nadzieją, że jakoś sobie poradzą, a wtedy wrócimy i będzie jak dawniej. Jak w każdej zmianie, tak i teraz zespół potrzebuje od lidera informacji, wskazania kierunku i wiary w to, że wspólnie przez ten trudny czas uda się przejść.

Korzystajmy z nauk zapisanych w historii, a zarazem bądźmy otwarci i poszukujmy nowych rozwiązań… 

Wszyscy razem damy radę!

 

Po więcej informacji zapraszamy na: www.efekt-zmiana.com

 

 

W oparciu o:

„Shackleton’s Way: Leadership Lessons from the Great Antarctic Explorer” , Margaret Morrell, Stephanie Capparell, wyd. w 2001.
„Dzienniki Ernesta Shackletona” Historia ekspedycji Ernesta Shackletona z lat 1914-1917, Wydawnictwo Anima Ex Machina, 2012.
Shackleton (A&E Home Video, 2002) – film fabularny przedstawiający przebieg wyprawy transantarktycznej z lat 1914–1916,
Wytrwałość – legendarna antarktyczna ekspedycja Shackletona (Columbia Tristar, 2000) – film dokumentalny

Justyna Borówka

Zobacz także

Gry szkoleniowe – Jak one działają i dlaczego?

Gry szkoleniowe – Jak one działają i dlaczego?

Gry szkoleniowe (często nazywane też serious games) od dłuższego czasu robią karierę w organizacjach stawiających na efektywny rozwój swoich pracowników. Zastanawialiście się jednak, jak tak naprawdę działają tego typu gry?    Bardzo często zdarza mi się na to...

W świecie gier szkoleniowych – od planszy do online

W świecie gier szkoleniowych – od planszy do online

Gry szkoleniowe (często nazywane też serious games) od dłuższego czasu robią karierę w organizacjach stawiających na efektywny rozwój swoich pracowników. Zastanawialiście się jednak, jak tak naprawdę działają tego typu gry?   Bardzo często zdarza mi się na to pytanie...

Władcy serc. Liderzy opinii w czasie wdrażania zmian

Władcy serc. Liderzy opinii w czasie wdrażania zmian

Wielokrotnie „docieram do ściany”, gdy próbuję moją dwuletnią córkę przekonać do czegoś. Prośby, groźby, negocjacje i perswadowanie często okazują się nieskuteczne: – Zjesz ogórka? – Nie! – słyszę rezolutną odpowiedź. A wystarczy, że jej 5 lat starszy brat zrobi...

Zapisz się na szkolenie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas varius orci vel ante fermentum, ac euismod urna tristique. Fusce fringilla diam non dignissim cursus. Duis hendrerit porttitor orci, et eleifend.